Εκπαιδευτής Εκπαιδευτικής Ρομποτικής

Σκοπός

Η εκπαιδευτική ρομποτική αποτελεί μια καινοτόμα ολοκληρωμένη μαθησιακή μεθοδολογία STEAM (Science Technology Engineering ARTS Mathematics) η οποία συνδυάζει στοιχεία βασικών επιστημών (φυσική, ηλεκτρολογία, ηλεκτρονική, μηχανολογία), νέων τεχνολογιών πληροφορικής (ανάπτυξη λογισμικού, τεχνητή νοημοσύνη) και μελέτης της ανθρώπινης συμπεριφοράς.

Η εκπαιδευτική ρομποτική οδηγεί τους μαθητές στο να συνδυάσουν μια μηχανική κατασκευή, για παράδειγμα ένα όχημα (ρομπότ) και να το κατευθύνουν με τη βοήθεια ενός απλού και εύχρηστου κώδικα (μέσω ενός προγραμματιστικού περιβάλλοντος).

Οι πλατφόρμες εκπαιδευτικής ρομποτικής που θα χρησιμοποιηθούν στο παρόν πρόγραμμα σπουδών είναι το Wedo 2.0, το Mindstorms Ev3 και το Arduino.

Σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η παροχή, μέσω του διαδικτύου, γνώσεων σε εξειδικευμένα γνωστικά αντικείμενα που ζητούνται σήμερα στην αγορά εργασίας. Με τον τρόπο αυτό οι εκπαιδευόμενοι εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους, αποκτούν εφόδια και καθίστανται παραγωγικότεροι και ανταγωνιστικότεροι μέσα στην κοινωνία.

Εκπαιδευτικοί στόχοι

Η εκπαιδευτική  ρομποτική, είναι μία διασκεδαστική και ενδιαφέρουσα δραστηριότητα που δίνει τη δυνατότητα να εμπλακούμε με τη δράση, και μπορεί να  χρησιμοποιηθεί σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης για τη διδασκαλία διαφόρων εννοιών, κυρίως, από τις Φυσικές Επιστήμες και άλλα γνωστικά αντικείμενα.

Μερικά από αυτά τα γνωστικά αντικείμενα είναι:

  • Φυσική (μελέτη της κίνησης, μελέτη της επίδρασης της τριβής, μελέτη της σχέσης των δυνάμεων, μεταφορά ενέργειας κ.α)
  • Μαθηματικά και Γεωμετρία (αναλογίες, μέτρηση αποστάσεων, κατανόηση βασικών γεωμετρικών ιδιοτήτων όπως η περίμετρος κ.α)
  • Μηχανική (κατασκευή, έλεγχος και αξιολόγηση μηχανικών λύσεων κ.α)
  • Τεχνολογία (τεχνολογικός αλφαβητισμός κ.α)
  • Ιστορία (πχ. με την κατασκευή ενός ρομπότ καταπέλτη - του Αρχιμήδη - τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν την ανάπτυξη της τεχνολογίας εκείνης της εποχής καθώς και το έργο και την προσωπικότητα του Αρχιμήδη κ.α)
  • Ο συνδυασμός εννοιών από διαφορετικές, γνωστικές περιοχές (τεχνολογία, τέχνη, περιβάλλον, κοινωνία, μαθηματικά, φυσικές επιστήμες) με διαθεματικά project (συνθετικές εργασίες)

Η εκπαιδευτική Ρομποτική έχει θετικές επιπτώσεις εκτός από το γνωστικό τομέα και στο συναισθηματικό (αυτοπεποίθηση) και κοινωνικό (κοινωνικοποίηση).

Εφαρμόζοντας την εκπαιδευτική ρομποτική στη διδασκαλία, ο εκπαιδευτικός μπορεί να επικεντρωθεί στην ανάπτυξη και άλλων κρίσιμων δεξιοτήτων του 21ου αιώνα που είναι πάρα πολύ βασικές όπως είναι οι παρακάτω:

  • ομαδική εργασία
  • επίλυση προβλημάτων (ανάλυση, σχεδίαση, υλοποίηση, δοκιμή και πειραματισμός, αξιολόγηση)
  • καινοτομία
  • διαχείριση έργου (διαχείριση χρόνου, κατανομή έργου και πόρων κ.α)
  • προγραμματισμός
  • δεξιότητες επικοινωνίας
  • πολύτιμες νοητικές δεξιότητες (αναλυτική και συνθετική σκέψη, δημιουργικότητα, κριτική σκέψη κ.α)

Ομάδα στόχος

  • Είναι ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα σπουδών ιδανικό για εκπαιδευτές που θέλουν να προωθήσουν την εκπαιδευτική ρομποτική στους μαθητές τους. Τους παρέχονται εργαστηριακές ασκήσεις εκπαιδευτικής ρομποτικής, βήμα προς βήμα περιγραφή των μαθημάτων στο σετ ρομποτικής wedο 2.0, Mindstorms EV3 και Arduino, ώστε να καλύψουν μέχρι και τρία διδακτικά έτη σε τάξεις Α’βάθιας και Β’βάθμιας εκπαίδευσης, σε ΚΔΑΠ, σε ΚΕΔΙΒΙΜ σε κέντρα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής.

    Αίτηση συμμετοχής μπορούν να υποβάλλουν:

    • Απόφοιτοι ΑΕΙ της ημεδαπής και της αλλοδαπής.
    • Εκπαιδευτές Δημοσίων ή Ιδιωτικών Δημοτικών, Γυμνασίων, Λυκείων, ΙΕΚ, ΣΕΚ, ΣΔΔ, ΕΠΑΛ, ΚΔΒΜ, ΚΔΑΠ κτλ.
    • Νηπιαγωγοί και εκπαιδευτές Ειδικής Αγωγής.
    • Απόφοιτοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με συναφή στο αντικείμενο εργασιακή εμπειρία.
    • Όλοι όσοι επιθυμούν την υιοθέτηση των εκπαιδευτικών διαδικασιών STEM (Science Technology Engineering Mathematics).
    • Γονείς και όλοι όσοι ανεξάρτητα από την ειδικότητα και την ηλικία τους επιθυμούν να αποκτήσουν τις απαραίτητες γνώσεις προγραμματίζοντας με wedο 2.0, Mindstorms EV3 και Arduino.

Απαιτούμενα τυπικά προσόντα και όροι συμμετοχής

  • Τουλάχιστον Απολυτήριο Β’ θμιας Εκπαίδευσης
  • Βασικές γνώσεις χειρισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών
  • Πρόσβαση στο διαδίκτυο
  • Κατοχή προσωπικού e-mail
  • Πρόσβαση στα κιτ wedο 2.0, Mindstorms EV3 και Arduino

Η χρονική διάρκεια του προγράμματος εξειδικευμένης επιμόρφωσης είναι επτά (7) μήνες (ή 28 εβδομάδες), ενώ ο απαιτούμενος χρόνος ενασχόλησης ορίζεται στις 500 ώρες και αντιστοιχεί σε 41,66 βαθμούς ECVET.

Η οργάνωση της δομής της εξ αποστάσεως εξειδικευμένης επιμόρφωσης βασίζεται σε 23 συνολικά θεματικές ενότητες. Κάθε θεματική ενότητα, η οποία περιλαμβάνει συγκεκριμένες διδακτικές υποενότητες, αξιολογείται αυτοτελώς ως προς τις αποκτηθείσες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες.

Ο προσδιορισμένος χρόνος απαιτούμενος χρόνος σε ώρες αποσκοπεί στη διευκόλυνση των εκπαιδευομένων σχετικά με τον υπολογισμό του χρόνου ενασχόλησής τους με το εν λόγω πρόγραμμα εξειδικευμένης επιμόρφωσης. Αποτελεί δε τον ελάχιστο απαιτούμενο χρόνο ενασχόλησης, ο οποίος εκτιμάται περίπου σε 18 εβδομαδιαίες ώρες.

Η χρονική διάρκεια του Προγράμματος αντιστοιχεί σε 150 ώρες για το εκπαιδευτικό κιτ Wedo2.0, σε 200 ώρες για το εκπαιδευτικό κιτ Ev3 και στις 150 ώρες για το εκπαιδευτικό κιτ Arduino.

Μέθοδος εκπαίδευσης: Εξ αποστάσεως εκπαίδευση

Γλώσσα Υλοποίησης Προγραμμάτων: Ελληνική

Διαδικασίες παρακολούθησης:

  • Παρουσίαση του εκπαιδευτικού περιεχομένου
  • Παραδείγματα
  • Βιντεομαθήματα
  • Μελέτες περιπτώσεων
  • Παραδείγματα αυτοαξιολόγησης
  • Πρόσθετη βιβλιογραφία

Τρόπος διεξαγωγής προγράμματος: Η διδασκαλία διεξάγεται μέσω του διαδικτύου, προσφέροντας δυνατότητα μελέτης ανεξαρτήτως περιοριστικών παραγόντων. Κατά την εξέλιξη κάθε θεματικής ενότητας αναρτώνται οι απαραίτητες για την ομαλή διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας ανακοινώσεις:

  • Χρονοδιάγραμμα υποβολής των εργασιών: περιλαμβάνει τις ημερομηνίες διάθεσης των ενοτήτων και τις προθεσμίες υποβολής των αντίστοιχων ηλεκτρονικών τεστ.
  • Οδηγός μελέτης: στοχεύει στην ανά διδακτική ενότητα οργάνωση της μελέτης του εκπαιδευόμενου.
  • Εκπαιδευτικό υλικό: το υλικό προς μελέτη του προγράμματος διατίθεται ανά διδακτική ενότητα, μέσω ειδικά διαμορφωμένης ηλεκτρονικής πλατφόρμας ασύγχρονης εκπαίδευσης. Το εν λόγω υλικό είναι διαθέσιμο σε μορφή διαδικτυακής παρουσίασης, σημειώσεων και βιντεομαθημάτων. Επιπροσθέτως σε κάθε διδακτική ενότητα προτείνονται προς μελέτη επιπλέον άρθρα ή/και βιβλία.
  • Εκπαιδευτική, τεχνική και διοικητική υποστήριξη: ο εκπαιδευόμενος, για την άμεση επίλυση αποριών σχετιζόμενων με τις διδακτικές ενότητες/υποενότητες, τα τεστ αξιολόγησης και την εργασία τελικής αξιολόγησης, μπορεί να απευθύνεται ηλεκτρονικά στον εκπαιδευτή του. Επίσης ο εκπαιδευόμενος έχει τη δυνατότητα να απευθυνθεί στην τεχνική και διοικητική υποστήριξη του προγράμματος, ανάλογα με τη φύση του ζητήματος που τον απασχολεί.
  • Ενδιάμεση αξιολόγηση: με την ολοκλήρωση της μελέτης της κάθε διδακτικής ενότητας ο εκπαιδευόμενος καλείται να υποβάλει ηλεκτρονικό τεστ αξιολόγησης το οποίο περιλαμβάνεις ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, σωστού/λάθους, αντιστοίχισης και συμπλήρωσης κενού ή παράδοση εργασίας
  • Τελική εργασία: διατίθεται κατά την ολοκλήρωση της θεματικής και αφορά το σύνολο της διδακτέας ύλης. Πρόκειται για ηλεκτρονικό τεστ αξιολόγησης το οποίο περιλαμβάνεις ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, σωστού/λάθους, αντιστοίχησης και συμπλήρωσης κενού ή παράδοση εργασίας
  • Ολοκλήρωση προγράμματος: Η επιτυχής ολοκλήρωση των Δεκαεννέα (19) διδακτικών ενοτήτων οδηγεί στη χορήγηση Πιστοποιητικό Εξειδικευμένης Επιμόρφωσης (41,66 ECVETή Βεβαίωση Παρακολούθησης σε περίπτωση που δε συμμετάσχει στις εξετάσεις ή δεν κρίθηκε επιτυχής η συνολική εξέτασή του, όπως αυτή ορίζεται εν συνεχεία.

 

Διασφάλιση ποιότητα εκπαίδευσης:

  • Δειγματοληπτικός έλεγχος ταυτοποίησης στοιχείων: με την ολοκλήρωση του προγράμματος εξειδικευμένης επιμόρφωσης εξουσιοδοτημένο στέλεχος του Κ.Ε.Δι.Β.Μ. του ΤΕΙ ΚΜ επικοινωνεί τηλεφωνικώς με τυχαίο δείγμα εκπαιδευόμενων, προκειμένου να διαπιστωθεί:
  • αν συμμετείχαν στις εκπαιδευτικές διαδικασίες του προγράμματος,
  • αν αντιμετώπισαν προβλήματα σε σχέση με το εκπαιδευτικό υλικό,
  • η ποιότητα της επικοινωνία με τον ορισμένο εκπαιδευτή τους και
  • η γενικότερη εκπαιδευτική διαδικασία.

Σε περίπτωση μη συμμετοχής του εκπαιδευόμενου στη διαδικασία δειγματοληπτικού ελέγχου ταυτοποίησης, εφόσον κληθεί, ή μη ταυτοποίησής του κατά τη διεξαγωγή της, δε χορηγείται το σχετικό πιστοποιητικό εξειδικευμένης επιμόρφωσης αλλά ούτε και η βεβαίωση παρακολούθησης, ακόμα και στην περίπτωση που έχει ολοκληρώσει επιτυχώς την εξ αποστάσεως εκπαιδευτική διαδικασία.

  • Δειγματοληπτικός έλεγχος ταυτοποίησης εγγράφων: κατά την έναρξη του προγράμματος πραγματοποιείται δειγματοληπτικός έλεγχος εγγράφων από τη γραμματεία του. Ο εκπαιδευόμενος θα πρέπει να είναι σε θέση να προσκομίσει τα απαραίτητα δικαιολογητικά τα οποία πιστοποιούν τα στοιχεία που έχει δηλώσει στην αίτηση συμμετοχής. Σε περίπτωση μη συμμετοχής του εκπαιδευόμενου στη εν λόγω διαδικασία, εφόσον κληθεί, ή μη ύπαρξης των δικαιολογητικών αυτών, δε χορηγείται το σχετικό πιστοποιητικό εξειδικευμένης επιμόρφωσης, αλλά ούτε και η βεβαίωση παρακολούθησης, ακόμα και αν έχει ολοκληρώσει επιτυχώς την εξ αποστάσεως εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Πληρωμή διδάκτρων: συγκεκριμένα ο εκπαιδευόμενος θα πρέπει να μην έχει οικονομικής φύσεως εκκρεμότητες με το Κ.Ε.Δι.Βι.Μ. του ΤΕΙ ΚΜ. Σε περίπτωση που υπάρχουν τέτοιες, το σχετικό πιστοποιητικό εξειδικευμένης επιμόρφωσης ή η βεβαίωση παρακολούθησης διατηρείται στο αρχείο της γραμματείας, μέχρι τη διευθέτηση της οικονομική εκκρεμότητας.
  • Αξιολόγησης του προγράμματος: ο εκπαιδευόμενος, με το πέρας του προγράμματος, προαιρετικά και ανώνυμα δύναται να αξιολογήσει το ίδιο το πρόγραμμα, τον/τους εκπαιδευτή/ές, την τεχνική υποδομή και τις διοικητικές υπηρεσίες. Στόχος της εν λόγω αξιολόγησης είναι η βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών που εμπλέκονται άμεσα ή έμμεσα στην διενέργεια της μαθησιακής διαδικασίας ώστε να διορθωθούν τυχόν προβλήματα.

ΜΕΡΟΣ Α

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΣΚΗΣΕΩΝ ΜΕ ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΚΙΤ Wedo2.0 (150 ώρες)

Διδακτική Ενότητα 1: Τι είναι η εκπαιδευτική Ρομποτική. Ιστορική αναδρομή στην Ρομποτική. Τι είναι η εκπαίδευση STEM. Εισαγωγικές έννοιες. (20ώρες)

Διδακτική Ενότητα 2: Ποια εργαλεία απαιτούνται για μαθήματα εκπαιδευτικής ρομποτικής. (15 ώρες)

Διδακτική Ενότητα 3: Ρομποτικές κατασκευές κίνησης εμπρός και πίσω. (15 ώρες)

Διδακτική Ενότητα 4: Ρομποτικές κατασκευές με οχήματα. (20 ώρες)

Διδακτική Ενότητα 5: Ρομποτικές κατασκευές με ζωάκια. (20 ώρες)

Διδακτική Ενότητα 6: Ρομποτικές κατασκευές με έλικες. (20 ώρες)

Διδακτική Ενότητα 7: Ρομποτικές κατασκευές με αισθητήρες. (20 ώρες)

Διδακτική Ενότητα 8: Ρομποτικές κατασκευές, έξυπνες μηχανές. (20 ώρες)

ΜΕΡΟΣ Β

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΣΚΗΣΕΩΝ ΜΕ ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΚΙΤ Mindstorms EV3 (200 ώρες)

Διδακτική Ενότητα 9: Τι είναι το Mindstorms EV3 και πως χρησιμοποιείται, Εγκατάσταση του Lego Digital Designer (20 ώρες)

Διδακτική Ενότητα 10: Δημιουργία τριών ρομποτικών κατασκευών με χρήση του  Lego Digital Designer (20 ώρες)

Διδακτική Ενότητα 11: Εκμάθηση και χρήση των blocks κίνησης (Move Steering & Move Tank) (30 ώρες)

Διδακτική Ενότητα 12: Εκμάθηση και χρήση των Display – Sound Block (20 ώρες)

Διδακτική Ενότητα 13: Εκμάθηση και βασική χρήση των αισθητήρων (color, gyro, ultrasonic, touch) (50 ώρες)

Διδακτική Ενότητα 14: Εκμάθηση και χρήση του block επανάληψης (20 ώρες)

Διδακτική Ενότητα 15 Εκμάθηση και χρήση του block επιλογής (20 ώρες)

Διδακτική Ενότητα 16: Εκμάθηση δημιουργίας My Blocks – Πίστες (20 ώρες)

ΜΕΡΟΣ Γ

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΣΚΗΣΕΩΝ ΜΕ ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΚΙΤ Arduino (150 ώρες)

Διδακτική Ενότητα 17:  Γνωριμία με το Arduino, εγκατάσταση λογισμικού (50 ώρες)

Διδακτική Ενότητα 18:  Προγραμματισμός στο Arduino (50 ώρες)

Διδακτική Ενότητα 19: Γραφικός προγραμματισμός στο Arduino με τη βοήθεια του Ardublock (Scratch) (50 ώρες)

ΜΕΡΟΣ Α

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΣΚΗΣΕΩΝ ΜΕ ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΚΙΤ Wedo2.0

Διδακτική Ενότητα 1: Τι είναι η εκπαιδευτική Ρομποτική. Ιστορική αναδρομή στην Ρομποτική. Τι είναι η εκπαίδευση STEM. Εισαγωγικές έννοιες.
Σκοπός της διδακτικής ενότητας αυτής είναι η κατανόηση της σημασίας που έχει η γνώση των τεχνικών της ρομποτικής στη ζωή μας. Εξηγείται η ανάγκη κατανόησης των θεμάτων που αφορούν τις διεργασίες ανάπτυξης ρομποτικής κατασκευής και η ανάγκη για προσεκτικό σχεδιασμό στις ασκήσεις εκπαιδευτικής ρομποτικής.

Διδακτική Ενότητα 2: Ποια εργαλεία απαιτούνται για μαθήματα εκπαιδευτικής ρομποτικής.
Σκοπός της διδακτικής ενότητας αυτής είναι η γνωριμία με τα εξαρτήματα, αισθητήρες-κινητήρες-hub και η κατανόηση στο τρόπο λειτουργίας τους. Επίσης, η εξοικείωση του λογισμικού Wedo 2.0 και η εκμάθηση των εντολών του και των δυνατοτήτων που μας προσφέρει το συγκεκριμένο λογισμικό μέσα από μικρά και απλά παραδείγματα.

Διδακτική Ενότητα 3: Ρομποτικές κατασκευές κίνησης εμπρός και πίσω. (3 Ασκήσεις)
Σκοπός της διδακτικής ενότητας αυτής είναι η εξοικείωση των εκπαιδευόμενων σε απλές και μικρές κατασκευές. Να μάθουν και να κατανοήσουν ότι με πολύ απλά βήματα και πολύ λίγα εξαρτήματα μπορούν να κατασκευάσουν απλά ρομπότ που δημιουργώντας το κατάλληλο κώδικα θα μπορέσουν να πραγματοποιήσουν να κινείται το ρομπότ μπροστά ή πίσω. Εκ μέσω αυτής της διδακτικής ενότητας, θα μπορέσουν να αντιληφθούν καλύτερα και την έννοια της κίνησης και του προσανατολισμού ενός αντικειμένου.

Διδακτική Ενότητα 4: Ρομποτικές κατασκευές με οχήματα. (4 Ασκήσεις)
Σκοπός της διδακτικής ενότητας αυτής είναι η εξοικείωση των εκπαιδευόμενων σε κατασκευές ρομποτικής που έχουν να κάνουν με διάφορα οχήματα είτε αυτά είναι μέσα μεταφοράς είτε αυτά είναι οχήματα που τα χρειαζόμαστε για να μας βοηθάνε στην δουλειά μας. Μέσω αυτής της διδακτικής ενότητας, θα μπορέσουν να κατασκευάσουν διάφορα οχήματα και να αντιληφθούν πως δουλεύει το καθένα.

Διδακτική Ενότητα 5: Ρομποτικές κατασκευές με ζωάκια. (6 Ασκήσεις)
Σκοπός της διδακτικής ενότητας αυτής είναι η εξοικείωση των εκπαιδευόμενων σε κατασκευές ρομποτικής που έχουν να κάνουν με διάφορα ζώα. Είτε αυτά είναι ζώα που συντροφεύουν τον άνθρωπο στην καθημερινότητα του είτε αυτά είναι ζώα που ζουν στην άγρια φύση και δεν έχει καταφέρει ο άνθρωπος να τα ημερεύσει είτε είναι ζώα που βοηθάνε τον άνθρωπό στις καθημερινές εργασίες του. Μέσω αυτής της διδακτικής ενότητας, θα μπορέσουν να κατασκευάσουν διάφορα ζώα και να γνωρίζουν τα είδη των ζώων και τον τρόπο που κινούνται μέσω των ρομποτικών κατασκευών.

Διδακτική Ενότητα 6: Ρομποτικές κατασκευές με έλικες. (5 Ασκήσεις)
Σκοπός της διδακτικής ενότητας αυτής είναι η εξοικείωση των εκπαιδευόμενων σε κατασκευές ρομποτικής που έχουν να κάνουν με έλικες. Ο έλικας ή προπέλα είναι μηχανική συσκευή η οποία αποτελείται από στοιχεία τα οποία ονομάζονται λεπίδες, τα οποία τοποθετούνται ομόκεντρα και ενιαία σε έναν άξονα, και όταν περιστρέφονται οδηγούν ένα επίπεδο σε κίνηση. Εκ μέσω αυτής της διδακτικής ενότητας, θα μπορέσουν οι εκπαιδευόμενοι να μάθουν τον τρόπο λειτουργίας του έλικα.

Διδακτική Ενότητα 7: Ρομποτικές κατασκευές με αισθητήρες. (4 Ασκήσεις)
Σκοπός της διδακτικής ενότητας αυτής είναι η εξοικείωση των εκπαιδευόμενων σε κατασκευές ρομποτικής που έχουν και διάφορα άλλα εξαρτήματα πάνω τους, όπως τον αισθητήρα απόστασης και τον αισθητήρα κλίσης. Εκ μέσω αυτής της διδακτικής ενότητας, θα μπορέσουν οι εκπαιδευόμενοι να μάθουν τον τρόπο λειτουργίας των αισθήτήρων και πως μπορούμε να τους προγραμματίσουμε.

Διδακτική Ενότητα 8: Ρομποτικές κατασκευές, έξυπνες μηχανές. (8 Ασκήσεις)
Σκοπός της διδακτικής ενότητας αυτής είναι η εξοικείωση των εκπαιδευόμενων σε κατασκευές ρομποτικής που θεωρούνται έξυπνες μηχανές. Οι έξυπνες μηχανές μπορεί να είναι κατασκευές όπως ένας καταπέλτης ή μια παγίδα που έχουν κατασκευαστεία από τα αρχαία χρόνια, μαθαίνοντας έτσι και λίγο ιστορία. Επίσης μπορεί να είναι μια ρομποτική κατσκευή ζωγραφικής που ανάλογα πως θα ορίσουμε τον κώδικα να μας ζωγραφίζει αυτό που θέλουμε.

ΜΕΡΟΣ Β

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΣΚΗΣΕΩΝ ΜΕ ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΚΙΤ Mindstorms Ev3

Διδακτική Ενότητα 9: Τι είναι το Mindstorms EV3 και πως χρησιμοποιείται, Εγκατάσταση του Lego Digital Designer
Η πρώτη ενότητα εισάγει τον αναγνώστη στο κόσμο της εκπαιδευτικής ρομποτικής και στα πλεονεκτήματα που παρέχει μέσω της μεθόδου διδασκαλίας STEM, απεικονίζει επίσης βήμα προς βήμα τις ενέργειες που απαιτούνται για την εγκατάσταση των δύο βασικών λογισμικών της Lego Education, το Mindstorm EV3 και το Lego Digital Designer. Αναλύονται επίσης το προγραμματιστικό περιβάλλον του λογισμικού Mindstorm EV3 καθώς και τα εξαρτήματα που δίνονται μαζί με το εκπαιδευτικό πακέτο (Εγκέφαλος, αισθητήρες, κινητήρες).

Διδακτική Ενότητα 10: Δημιουργία τριών ρομποτικών κατασκευών με χρήση του Lego Digital Designer
Σκοπός της διδακτικής ενότητας αυτής είναι η εκμάθηση των εκπαιδευομένων στην χρήση του Lego Digital Designer ώστε να είναι σε θέση να κατασκευάσουν βήμα – βήμα κάθε μία από τις 3 προτεινόμενες ρομποτικές κατασκευές που χρειάζονται για την ολοκλήρωση των παραπάνω ενοτήτων.

Διδακτική Ενότητα 11: Εκμάθηση και χρήση των blocks κίνησης (Move Steering & Move Tank) (20 ώρες)
Σκοπός της διδακτικής ενότητας αυτής είναι η εκμάθηση των εκπαιδευομένων στην χρήση των blocks κίνησης (Move Steering & Move Tank). Με την ολοκλήρωση της ενότητας ο εκπαιδευόμενος θα είναι σε θέση να προγραμματίζει το ρομπότ του ώστε να ακολουθεί μια ευθεία πορεία (εμπρός - πίσω), καθώς και να μπορεί να στρίβει.

Διδακτική Ενότητα 12: Εκμάθηση και χρήση των Display – Sound Block (10 ώρες)
Σκοπός της διδακτικής ενότητας αυτής είναι η εκμάθηση των εκπαιδευομένων στην χρήση των Display – Sound Block ώστε να μπορούν να εμφανίζουν μηνύματα στην ουόνη του ρομπότ. Επίσης θα είναι σε θέση να κάνουν το ρομπότ να μιλάει ή να παίζει μουσική.

Διδακτική Ενότητα 13: Εκμάθηση και βασική χρήση των αισθητήρων (color, gyro, ultrasonic, touch)
Σκοπός της διδακτικής ενότητας αυτής είναι η σωστή εκμάθηση των αισθητήρων που παρέχονται με το εκπαιδευτικό κιτ, ώστε ο εκπαιδευόμενος να μπορεί να προγραμματίσει το ρομπότ του να πραγματοποιεί «αποστολές» διαφόρων ειδών και αυξανόμενης δυσκολίας.

Διδακτική Ενότητα 14: Εκμάθηση και χρήση του block επανάληψης (20 ώρες)
Χρησιμοποιώντας το Loop Block, οι εντολές που βρίσκονται μέσα σε αυτό εκτελούνται συνεχώς, μέχρις ότου ικανοποιηθεί μια συνθήκη. Η συνθήκη θα γίνει αληθής μόλις ολοκληρωθεί ένα πλήθος επαναλήψεων (count), ή χρησιμοποιώντας κάποιον από τους κινητήρες / αισθητήρες το block θα λάβει μια συγκεκριμένη τιμή.

Διδακτική Ενότητα 15: Εκμάθηση και χρήση του block επιλογής (20 ώρες)
Κάνοντας χρήση του Block Switch δίνουμε την επιλογή στο ρομπότ να επιλέξει το τμήμα προγράμματος που θα τρέξει, ανάλογα με τις τιμές που θα πάρει.

Διδακτική Ενότητα 16: Εκμάθηση δημιουργίας My Blocks (10 ώρες)
Τα «My Blocks», είναι Blocks τα οποία δημιουργούνται από τον χρήστη, χρησιμοποιώντας τα ήδη υπάρχοντα Blocks του προγράμματος. Τα Blocks μας μπορούν να έχουν ή και όχι τιμές εισόδου και εξόδου αντίστοιχα. Η χρησιμοποίησή τους είναι πολύ χρήσιμη, διότι μπορούν πολύ εύκολα να ενσωματωθούν σε σημεία του προγράμματος, όπου ο κώδικας επαναλαμβάνεται ή ακόμα και σε άλλα προγράμματα που χρειάζεται ο ίδιος κώδικας.

ΜΕΡΟΣ Γ

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΣΚΗΣΕΩΝ ΜΕ ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΚΙΤ Arduino

Διδακτική Ενότητα 17: Γνωριμία με το Arduino, εγκατάσταση λογισμικού (50 ώρες)
Θεωρητικό υπόβαθρο μικροελεγκτών και συναφών τεχνολογιών
Εισαγωγή στο υλικό του Arduino

Διδακτική Ενότητα 18: Προγραμματισμός στο Arduino (50 ώρες)
Εισαγωγή στη Wiring και χρήση του IDE
Βασικός προγραμματισμός σε Wiring και εφαρμογές
Προχωρημένα θέματα προγραμματισμού Arduino και εφαρμογές
Σχέδια μαθήματος για εφαρμογή στη τάξη

Διδακτική Ενότητα 19: Γραφικός προγραμματισμός στο Arduino με τη βοήθεια του Ardublock (Scratch) (50 ώρες)

  • Εισαγωγή στο Scratch και το Ardublock
  • Βασικός προγραμματισμός στο Ardublock και εφαρμογές
  • Προχωρημένα θέματα προγραμματισμού στο Ardublock και εφαρμογές
  • Σχέδια μαθήματος για εφαρμογή στη τάξη

Το παρόν πρόγραμμα σπουδών χωρίζεται σε τρία μέρη: Α) ανάπτυξη ασκήσεων εκπαιδευτικής ρομποτικής με το Wedo2.0, Β) ανάπτυξη ασκήσεων εκπαιδευτικής ρομποτικής με το Mindstorms EV3 και Γ) ανάπτυξη ασκήσεων εκπαιδευτικής ρομποτικής με το Arduino.

Σε κάθε διδακτική ενότητα ο εκπαιδευόμενος θα πρέπει να επιλύει και να υποβάλλει ηλεκτρονικά το αντίστοιχο τεστ, απαντώντας τις ερωτήσεις αυτοαξιολόγησης, που είναι ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή ερωτήσεις σωστού-λάθους, τηρώντας το χρονοδιάγραμμα που έχει δοθεί από τον εκπαιδευτή του. Επίσης για τη σωστή παρακολούθηση του προγράμματος ενδέχεται να ζητούνται από τον εκπαιδευόμενο και εργασίες/εικόνες ή βίντεο με τις κατασκευές που διδάσκονται.

Με την ολοκλήρωση των διδακτικών ενοτήτων ανακοινώνεται η βαθμολογία στον εκπαιδευόμενο πριν την προθεσμία υποβολής του τεστ της επόμενης ενότητας. Η κλίμακα βαθμολογίας κυμαίνεται από 0 έως 100%. Συνολικά, η βαθμολογία κάθε θεματικής ενότητας προκύπτει κατά το 60% από τις ασκήσεις αξιολόγησης και κατά το υπόλοιπο 40% από την τελική εξέταση, η οποία εκπονείται στο τέλος του εκπαιδευτικού αυτού προγράμματος.

Η χορήγηση του Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης πραγματοποιείται, όταν ο εκπαιδευόμενος λάβει σε όλες τις εξετάσεις βαθμό μεγαλύτερο ή ίσο του 50%. Σε περίπτωση που ο βαθμός, που θα λάβει είναι απορριπτέος (μικρότερος του 5) έχει δικαίωμα εντός μίας εβδομάδας – μετά το πέρας των τελικών εξετάσεων – να εξεταστεί εκ νέου σε όλη την ύλη. Η επαναληπτική εξέταση έχει συντελεστή βαρύτητας 100%. Σε περίπτωση, που ο βαθμός, που θα λάβει και στην επαναληπτική εξέταση είναι απορριπτέος (μικρότερος του 5), τότε χορηγείται στον εκπαιδευόμενο πιστοποιητικό απλής παρακολούθησης του μαθήματος. ΛΟΙΠΕΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΩΝ - ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ

Εκτός από την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος για τη χορήγηση του Πιστοποιητικού απαιτούνται τα εξής: 

Συμμετοχή του εκπαιδευόμενου στη διαδικασία Δειγματοληπτικού Ελέγχου Ταυτοποίησης. Ο Δειγματοληπτικός Έλεγχος Ταυτοποίησης Εκπαιδευόμενου είναι μια διαδικασία η οποία στοχεύει στη διασφάλιση της ποιότητας των παρεχομένων εκπαιδευτικών υπηρεσιών. Συγκεκριμένα, εξουσιοδοτημένο στέλεχος του Κέντρο Εκπαίδευσης και Δια Βίου Μάθησης του ΚΕΔΙΒΙΜ του Τει Κεντρικής Μακεδονίας, επικοινωνεί τηλεφωνικώς με ένα τυχαίο δείγμα εκπαιδευόμενων, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν συμμετείχαν στις εκπαιδευτικές διαδικασίες του προγράμματος, εάν αντιμετώπισαν προβλήματα σε σχέση με το εκπαιδευτικό υλικό, την επικοινωνία με τον ορισμένο εκπαιδευτή τους, καθώς και με τη γενικότερη μαθησιακή διαδικασία. Σε περίπτωση μη συμμετοχής του εκπαιδευόμενου στη διαδικασία Δειγματοληπτικού Ελέγχου Ταυτοποίησης, εφόσον κληθεί, ή μη ταυτοποίησής του κατά τη διεξαγωγή της, δεν χορηγείται το πιστοποιητικό σπουδών, ακόμα και αν έχει ολοκληρώσει επιτυχώς την εξ αποστάσεως εκπαιδευτική διαδικασία. 

Συμμετοχή του εκπαιδευόμενου στη διαδικασία Δειγματοληπτικού Ελέγχου Εγγράφων. Ο δειγματοληπτικός έλεγχος εγγράφων είναι μια διαδικασία που διασφαλίζει την εγκυρότητα των στοιχείων που έχει δηλώσει ο εκπαιδευόμενος στην αίτηση συμμετοχής του στο Πρόγραμμα και βάσει των οποίων έχει αξιολογηθεί και εγκριθεί η αίτηση συμμετοχής του σε αυτό. Κατά τη διάρκεια ή μετά το πέρας του προγράμματος, πραγματοποιείται δειγματοληπτικός έλεγχος εγγράφων από τη Γραμματεία. Ο εκπαιδευόμενος θα πρέπει να είναι σε θέση να προσκομίσει τα απαραίτητα δικαιολογητικά τα οποία πιστοποιούν τα στοιχεία που έχει δηλώσει στην αίτηση συμμετοχής (Αντίγραφο Πτυχίου, Αντίγραφο Απολυτήριου Λυκείου, Βεβαίωση Εργασιακής Εμπειρίας, Γνώση Ξένων Γλωσσών κ.τ.λ.). Σε περίπτωση μη συμμετοχής του εκπαιδευόμενου στη διαδικασία Δειγματοληπτικού Ελέγχου Εγγράφων, εφόσον κληθεί, ή μη ύπαρξης των δικαιολογητικών αυτών, δεν χορηγείται το πιστοποιητικό σπουδών, ακόμα και αν έχει ολοκληρώσει επιτυχώς την εξ αποστάσεως εκπαιδευτική διαδικασία. 

Αποπληρωμή του συνόλου των διδάκτρων. Ο εκπαιδευόμενος θα πρέπει να μην έχει οικονομικής φύσεως εκκρεμότητες. Σε περίπτωση που υπάρχουν τέτοιες, το πιστοποιητικό σπουδών διατηρείται στο αρχείο της Γραμματείας, μέχρι την ενημέρωση της για τη διευθέτηση της εκκρεμότητας. Προαιρετικά οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να συμμετέχουν: 

Στη διαδικασία αξιολόγησης των παρεχόμενων υπηρεσιών και της αποτελεσματικότητας των προγραμμάτων επαγγελματικής επιμόρφωσης και κατάρτισης. 

Στη διαδικασία αξιολόγησης των εκπαιδευτών.

  • Πιστοποιητικό Εξειδικευμένης Επιμόρφωσης (41,66 ECVET) ή
  • Βεβαίωση Παρακολούθησης, σε περίπτωση που δε συμμετάσχει στις εξετάσεις ή δε κρίθηκε επιτυχής η συνολική εξέτασή του για κάθε Μέρος (Α, Β, Γ) του προγράμματος που παρακολούθησε
Το συνολικό κόστος φοίτησης στο συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι 650,00€ ανά εκπαιδευόμενο. Τα δίδακτρα καταβάλλονται σε τραπεζικό λογαριασμό που έχει οριστεί από τον ΕΛΚΕ του ΤΕΙ ΚΜ και εκδίδεται απόδειξη είσπραξης στα στοιχεία του μετέχοντα. Η καταβολή των διδάκτρων μπορεί να γίνει: Α) άπαξ με την εγγραφή Β) σε τρεις δόσεις: το 50% με την εγγραφή στο πρόγραμμα, το 25% κατά την έναρξη του 4ου μήνα και το υπόλοιπο 25% κατά την έναρξη του 7ου μήνα.
Επιστημονικός Υπεύθυνος: Δρ. Βαρσάμης Δημήτριος Τμήμα: Μηχανικών Πληροφορικής Γνωστικό Αντικείμενο-Ειδικότητα: Μέλος ΔΕΠ του ΤΕΙ ΚΜ Τηλ: 2321049381 Email: dvarsam@teicm.gr Ακαδημαϊκός Υπεύθυνος: Δρ. Βολογιαννίδης Σταύρος Τμήμα: Μηχανικών Πληροφορικής Γνωστικό Αντικείμενο-Ειδικότητα: Μέλος ΔΕΠ του ΤΕΙ ΚΜ Τηλ: 2321049102 Email: svol@teicm.gr

Οι πληρωμές γίνονται μέσω κατάθεσης σε τραπεζικό λογαριασμό της  Τράπεζας Πειραιώς με αριθμό λογαριασμού GR25 0172 2570 0052 5709 4743 850  και δικαιούχο ΕΛΚΕ ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας και εκδίδεται Απόδειξη Παροχής Υπηρεσιών ή Τιμολόγιο Παροχής Υπηρεσιών στα στοιχεία του εκπαιδευόμενου ή εταιρείας. Το τιμολόγιο εκδίδεται μόνο κατόπιν συμπλήρωσης της φόρμας αίτησης έκδοσης τιμολογίου.

Στην Αιτιολογία της κατάθεσης του ποσού να αναφέρετε τον Τίτλο του Εκπαιδευτικού Προγράμματος που επιλέξατε να παρακολουθήσετε.

Επίσης να αποστέλλετε το αντίγραφο της κατάθεσης  στη διεύθυνση  kedvm@teicm.gr

Αποτυχία πληρωμής κάποιας δόσης συνεπάγεται τον αυτόματο αποκλεισμό του υποψηφίου από το υπόλοιπο του προγράμματος, τις εξετάσεις και τη χορήγηση Πιστοποιητικού Παρακολούθησης. Υπάρχει η δυνατότητα μεταφοράς συμμετεχόντων σε ίδιο μάθημα επόμενης περιόδου καταβάλλοντας το ποσό που εκκρεμεί για την εξόφληση των διδάκτρων. Δεν γίνονται επιστροφές διδάκτρων μετά την έναρξη των τμημάτων. Σε περιπτώσεις ομαδικών εγγραφών εργαζομένων υπάρχει η δυνατότητα προσαρμογής των διδάκτρων, έπειτα από συμφωνία με την εταιρεία ή τον φορέα. Οι ενδιαφερόμενες εταιρίες/φορείς πρέπει να επικοινωνήσουν με το Πρόγραμμα, ώστε να υποβάλουν αίτηση προσφοράς.

Game Developer με την Unreal Engine<<